måndag 27 juni 2011

Getting ON the horse in the first place..

Idag hade jag mitt första PT-pass med Rickard i någon typ av nystart och Tabula Rasa-approach för sommaren. Eftersom jag ändå inte har någon planerad sommarsemester (Aprilresan snodde största delen av dagarna) så tänkte jag lägga en del tid och energi på korrigeringar och lämna över tankeverksamheten till nån som har koll på läget.

Att kalla det "back on track" vore lite väl pretentiöst utan det handlar mer om att "get ON track" till att börja med. Envishet är bara bra om den är balanserad med nån typ av förnuft och där lider jag tydliga brister. Endera tar jag det för lugnt (eller så kanske det är rätt volym och jag bara blir rastlös) eller så lessnar jag och inbillar mig att allt går så länge jag bestämmer mig för det och så tar jag i för mycket och går sönder. Tydligen en väldigt svår läxa att lära...

Dagens pass handlade mest om mina målsättningar och ambitioner och inledande kostdiskussioner. Nu är vissa mål aggressivare än jag vågat hoppas på men Rickard tror de är görbara och vem är jag att backa från en utmaning.

Detta kommer dessutom medföra vissa små förändringar på bloggen framgent som minst sagt innebär att jag kommer lämna min comfort zone...

Efter vår timme passerat i rekordfart var jag ganska nöjd att dagens fokus var teori. Hade en ordentlig träningsvärk sen gårdagens session med Andreas och "vaccinationsarmen" ömmar fortfarande.

Däremot körde jag lite greasing och hakade sen på Martin på lite pushpress.

Rodd - 500 meter
blandade drag utan tidtagning

Windmill @ 20 kg
4/4 - 4/4 - 4/4
Lite stelt och wobbligt på högersidan pga axel/armbåge.

1-Leg Deadlift (2x20kg KB)
4/4 - 4/4 - 4/4
Helt OK - fokus på form. Enklare med två KB's (2 händer) än en stång i en hand...

Pushpress @ 50 kg
10 - 8 - 8 reps
Helt ok och troligen runt 80% av kapacitet. Lite knastrigt i axeln återigen.

Kip-lek
Toes to Bar, CTB
Axeln protesterade så jag lade ned...

Riktigt taggad att komma igång nu. Hoppas bara inte "the dayjob" sätter käppar i hjulen utan håller sig på mattan under semesterperioderna eftersom det kommer bli hysteriskt på jobbet i Augusti.
5 veckor att sätta tillräckligt stabila nya vanor för att de ska hålla även när hösten drar igång. Wish me luck...

2 kommentarer:

  1. Vad är dessa för förändringar som får dig ur comfortzonen månne, före-och-efter-bilder?? Det vore grymt tycker jag, du kommer garanterat se resultat.

    SvaraRadera
  2. Tja det lär nog bli före och efterbilder också men sen får vi se om de blir publika eller inte :)

    Steg ett just nu är att börja köra publik matdagbok - snacka om peer pressure... (och mitt i sommaren dessutom)

    SvaraRadera