fredag 24 juni 2011

Gluten och Öl i midsommartid

Kanske lite väl mycket i elfte timmen för årets midsommarfirare men det finns ju en hel del diskussioner inom CF/Paleo om öl och gluten och hur illa det är. Är det "flytande bröd" eller "der mensch lebt nicht auf brot allein" som den gamla sagoboken säger..

Nu vet jag inte hur stora påverkansfaktorer öldrickande ger i stort eftersom jag misstänker att de flesta av oss inte dricker var och varannan dag men det kan ju ändå vara intressant att veta om de bästa sätten att fuska om man nu känner för det.

Enligt nuvarande regelverk klassas livsmedel under 200ppm gluten som "Glutenfritt" medan enligt det nya som träder i kraft 2012 ligger gränsen på 100 ppm. (Om man ska vara petig existerar de parallellt nu men om jag fattat det rätt är det bara 100ppm som gäller from 2012.

Det visar på att det finns ett antal öl som man faktiskt kan dricka med någotsånär gott samvete från ett rent glutenperspektiv.

De enda på Systembolaget som marknadsför sig som rent glutenfria är:
Saxon - verkar vara ett typiskt "lawnmower beer". Törstsläckare och inte riktigt min melodi men kanske funkar.
St Peter G-Free - Har hört tillräckligt mycket illa om denna för att stå över otestat. Bryggt på malt från durra istället för korn/vete.
Against The Grain - Legat som slutsålt ett tag så det kanske är gott?

Men om man kollar på en förvisso lite äldre genomgång av livsmedelsverket (jag vet, jag vet) från 2009 så finns det en hel del öl som ligger under 10 ppm och några som gott och väl landar under gränsvärdet på 100ppm. Riktlinjerna för diagnostiserat glutenintoleranta är mindre än 50 mg/dag (vilket då motsvarar 1 liter av ett öl på 50ppm). Och man ska väl vara riktigt ärlig mot sig själv och inse att det sällan bara blir EN öl när man väl smakat den första..

Själv är jag mest nöjd över att se att Jämtlands Julöl ligger under 10 ppm och Carnegie Porter landar på 20.

Hela listan hittar ni här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar