måndag 20 juni 2011

B som i Baseline

Eftersom armen fortfarande trilskas lite så körde jag egen träning idag på Haga.
En ganska intressant upplevelse idag om jag ser till vad som gick bra och vad som gick mindre bra.

Uppvärmning:
Shoulder Rolls 2x10
OHS med kvastskaft 2x10
Samson Stretch 2x6/6
1000 meter rodd - Damper 0 - lösa fötter (4:17)

Rodden på inrådan av Jon och det var en riktigt trixig övning. Väldigt svårt att få någon fart och mer än en gång tappade jag fotfästet helt eftersom jag skjutit ifrån för mycket. Bara i undantagsfall kom jag under 2.00min i 500m-split och det kändes som om jag hade konstant anspänning i kroppen för att kunna sitta kvar i sätet. Lite samma känsla som att försöka springa på halt underlag..

Teknik
1-Leg Deadlift
3/3-3/3-3/3-3/3-3/3
40-40-40-40-60 kg

De första fyra lyften var enkla medan 60 kg är riktigt tungt på ett ben med enhandsgrepp. Lite over the top och det var knappast snygga slutlyft.

WOD Crossfit Baseline for time
500m row
40 Squats
30 Situps
20 Pushups
10 Pullups

Metcon: 4.31
Mycket tyngre än väntat på "fel" saker. Körde rodden på Damper 8, men jag fick inget tryck alls. Tungt och dålig utdelning på antal meter per drag.
Squats var också tungt idag med mjölksyra och krampkänning som satte in i stort sett omgående. Mycket märkligt... Min enda teori är att ovanan av roddtestet med lösa fötter tagit mer än jag trott.
Situps gick snabbt, Pushups var ok och Pullups kändes väldigt lätt. Inga känningar i axel eller arm under hela passet utan snarare så att armen känns bättre nu efteråt.

Däremot är jag inte särskilt nöjd med tiden. Rodden borde gått 5-8 sekunder snabbare på pacead tid och att tvingas bryta 40 squats i fyra är bara pinsamt.

Som lite bot och bättring avslutades det med lite tunga kettlebellsvingar

KB Swing (fullsving)
10 + 10 + 10 (1 min vila mellan varje set)
40 - 40 - 40 kg

Kändes ganska bra men jag inser att jag vid den här vikten inte klarar att utnyttja pendelrörelsen hela vägen utan kör nån halvsnatch-variant med slutpress i toppläget. Jag tar även ned den närmare kroppen för att minska påfrestningen i nedre vändningen.

Nu blev jag ännu mer sugen på att köpa en tung KB för att komplettera min 24'a & 16 med..

1 kommentar:

  1. Om du känner att din 16 kg KB börjar blir för mesig för dig så är jag intresserad av att "ärva" den ;)

    SvaraRadera