lördag 4 juni 2011

Plus och Minus - Kuba, Mexico och Frankrike

Ännu en dag med vila i förberedelse av en liten nationaldagsplan. Vi får se om den går i lås eller ej - stay tuned!

Dock har jag ägnat mig åt att samla både lite plus och minus på kontot .

Om jag börjar med det dåliga så körde jag månadens riktiga cheat day idag och unnade mig en grymt god kuban i eftermiddagssolen tillsammans med en lite trimmad Paleotisk drink medan jag bläddrade i Tim Ferris 4Hour Body. Inte det optimala för kroppen men balsam för själen.

På pluskontot roade jag mig igår kväll med en större sanering av köksskåpen vilket ledde till ungefär en full kasse ur skafferiet som inte kommer konsumeras. Stora delar var iockförsig bokstavligen gammal skåpmat (American Pancake Mix?? Måste vara måånga år gammal) men nu är den delen duktigt uppstädad. Kylskåpet drabbades inte lika hårt eftersom det mesta faktiskt var OK råvaror efter nån typ av smygstart av shoppinglista.

Sen hittade jag lite roliga råvaror att fylla på med.
Om jag nu ska tro vad jag läst så är ju ankfett nåt som är godkänt stekfett. För er som inte är bekanta med ankfett så blir det inte mycket bättre än så när det gäller att pannsteka kött eller grönsaker. Nu är jag väl förvisso miljöskadad av många år i restaurangkök men det är en helt fantastisk produkt. Drygare än olja/smör, underbar arom och håller i månader i kylen så när jag hittade konsumentvänliga burkar (400g) snarare än restaurangstorlek (6kg+) blev jag lätt lyrisk.

Nästa fynd är förvisso nåt att njuta med måtta:
 Yep, det är socker och dryga 80% fruktos, men om man ser till en del andra faktorer (och om man nu inte ämnar att alltid vara helt asketisk) så är det inte så illa. Lågt GI-värde, "bara" 78% carbs, högre sötma än socker/honung (vilket gör att man använder mindre) och det är en ekologisk produkt (vilket iofs är en ganska urvattnad stämpel om agave-koncentrat lyder under samma kriterier som vin..)

Ta en halv tesked med en skvätt lagrad tequila över is, en pressad lime och fyll upp med sodavatten. Eller droppa lite på dina Paleo Pancakes :)

Som ett sista plus blev senaste batchen av torkat älgkött såpass bra att jag tror det är läge att tina och torka ett kilo till när man ändå har ångan uppe..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar