måndag 16 maj 2011

Skönt med en tidig Crossfit Total

Nästan lite övertaggad inför morgonens pass på Crossfit Nordic när jag såg att det bjöds på Crossfit Total idag, men samtidigt lite oroad över att mina marklyft inte känts så bra på sistone. Vaknade före fem imorse så jag slapp iallafall känna mig nyvaken när jag kom till passet utan snarare lagom koffeinstinn.


Efter lite uppvärmning och tekniktips från Mads så bar det av.

Jag hakade på det starka gänget och körde tillsammans med Andreas och Richard från Reebook-teamet och fick således både goda råd och god stämning mellan lyften.

Back Squat
100-110-130(fail)-130kg (PB)
Lyftet på 100 kändes inget vidare med alldeles för lågt bottenläge men det rättade till sig till efterkommande lyft. Failen på 130 var pga bristande djup så jag valde "gör om - gör rätt".
Kändes förvånansvärt lätt ändå, men jag valde att stanna där. Det var ändå ett skapligt PB sen sist och jag fick positiva omdömen på tekniken.

Deadlift
140-160-170 kg
Kändes inget vidare idag och redan ettan på 160 kändes i korsryggen och 170 kg gick mest på vilja. Här finns det utrymme för förbättring!
Det är kul att träna i en grupp där 170 kilo omnämns som "bara 170 på stången" :)

Press
60-70-75kg (PB)
Tangeringen av PB't på 70 kilo kändes ganska lätt, men 75 var otroligt segt innan stången kom upp. 

Crossfit Total: 375 kilo (PB)
Personbästa med 25 kilo sen januari och jag borde kunna dra mer i marklyften och sannolikt öka backsquat en del.

Andreas påpekade en intressant sak. De lyft jag sätter ser tydligen väldigt enkla ut, men när det det tar stopp så tar det verkligen stopp. Sannolika tecken på att några av mina gränser sitter i skallen snarare än kroppen...

Jag *vill* köra mer lyft, men jag *borde* fokusera på det jag är riktigt dålig på istället. Under uppvärmningen märkte jag att jag näranog glömt bort hur man hoppar rep..

Förnuft vs Fanatism - Svårt val...

4 kommentarer:

  1. Grymt bra jobbat idag med fina pb´n och ett bra resultat i Crossfit Total.

    Dom där "bara 170" kändes riktigt tunga för mig idag men nästa gång, då jäklar.

    SvaraRadera
  2. Dina knäböj såg ju löjligt lätta ut! Finns mycket kvar att hämta där.

    Frågan är om du kanske ändå ska fokusera lite på lyften ändå så att du hittar träningsglädjen igen? Några PR där så har du snart motivationen att träna svagheter igen. Bara en tanke :)

    SvaraRadera
  3. Grattis till det resultatet! Grymt! Men att vakna kl 5 på morgonen..?? Det kan inte vara nyttigt!

    SvaraRadera
  4. Richard: Trodde vi kom överens om att det inte var nån marklyftsdag i måndags. Ni hade ju dessutom kört hårt i helgen :)

    Andreas: Låter som en bra tanke faktiskt. Jag får väl "förtjäna" mina lyftpass genom lite "get-övningar"..

    Martina: Tell me about it! Jag måste göra nåt åt morgonsolen eller mina pensionärstendenser ;)

    SvaraRadera