fredag 20 maj 2011

Functional One Legged Burpees??

Det blev 07-passet på CFN idag som planerat. Både riktigt pigg och lagom kaffebalanserad trots att det blev halvsent med jobb igår.

Fortfarande ganska stel i högersidan, vilket skulle visa sig under passets gång.

Warmup
500m Rodd 1.36.7
(svårt att ro fort när inte högersidan vill fungera explosivt)
Skottkärra, Hindu Pushups mm

Styrka/Teknik
Bench Press 5-5-5-5-5 @ 80%
50-70-90-100(fail) - 85 - 95kg

Setet på 100 kg funkade bara tre reps innan det tog stopp. På rep 4 gick det bara halva vägen innan jag insåg att det inte skulle gå. Efter ett självförtroendeset på 85 kg körde jag iallafall ett på 95kg till slut. Sista repetitionen var dock tung och definitivt över 80%.
Kände mig ganska svag idag - inget vidare tryck, men så har jag inte ätit så mycket kött senaste dagarna. Tur att det ligger kalventrecote och lammstek i kylen och väntar..


WOD For Time
15-12-9-6
Ring Dips (sub Dips på låda - lite avlastat)
Burpees (mod till enbens till stora delar)
Jackknife 10 kg medball

Metcon: 7:20

Här märktes det att inte kroppen var helt med på banan. Jag är normalt ingen klippa på dips och idag kändes de en hel del i axlarna så jag valde att modifiera och köra dem mellan två boxar med viss avlastning när det behövdes.
Sen kom då den helt nyuppfunna substitutövningen One Legged Burpee...

Att kasta mig NED för att göra den första burpeen var inga problem alls, men när jag skulle hoppa in med fötterna högg det till ordentligt och högra sidan korsryggen berättade med eftertryck att detta inte var en övning som den var helt överens med. Till en början "klättrade" jag mig genom repetitionerna via knästående men upptäckte efter ett tag att det gick att hoppa in med vänster ben och även köra hoppet för klappen på vänster och mest låta högerbenet agera stödhjul/släpa efter.. Sagt och gjort. Enter the One Legged Burpee!

Jag skulle nog kanske inte klassa den som en funktinell övning i ordets rätta bemärkelse, men den var iallafall funktionell ur den aspekten att den tillät mig att genomföra övningarna och slutföra passet.

Pannben och kreativitet i skön harmoni ;)

2 kommentarer:

  1. Mycket vackert kan jag tänka mig! Den ska testas enbent som jag är.. Själv körde jag Enbens-Annie idag gick finfint det med :-)

    SvaraRadera
  2. De var sjukt snygga! Fråga Jenny som stod bakom och värmde upp och skakade på huvudet åt mig ;)

    SvaraRadera