fredag 13 maj 2011

HSPU - Screw you, Newton!

Ganska tungt att komma upp imorse, men är det 07 som gäller så är det. (Däremot fuskade jag och tog bilen istället för cykeln). Vi var iallafall sex morgonpigga själar som samlades runt tavlan för att höra Mads presentera dagens pass.

Redan på uppvärmningen märktes det däremot att inte axlarna hämtat sig sen början av veckan.
Förutom stretchar gjordes 2 gånger 3 rundor av Cindy och vare sig pullups eller pushups kändes helt bra.

Teknik/Styrka
Kipping Handstand Pushups 80% x 5
Tja, 80% av noll är som regel noll sist jag läste matte.
Men idag var det tydligen dags att ge naturlagarna en match.

Mads förklarade ingående hur man kan kippa sina HSPU's - något som lät enkelt i teorin, men med min inverterade balans hade jag väl inga egentliga förväntningar och än mindre när jag missade uppsparken första två försöken att komma upp när vi väl började... Sånt hjälper ju inte självförtroendet.

Jag körde tillsammans med Ada (?) som var en riktig klippa på övningen och kom med tips på vad som gick fel mina första försök.
Dröm om min förvåning när jag på tredje försöket - mot alla odds och oassisterat- lyckades betvinga tyngdlagen och kippa upp en repetition från att ha stått solitt på fontanellen och laddat i några sekunder.

Isaac Newton - eat your heart out!!

Det blev bara en repetition, men det är iallafall en början.
Det sista försöket innan passet tappade jag midline och kippade ut från väggen istället för uppåt..



WOD Rounds for Time
20-15-10
HSPU (mod: Gummiband grön+grön)
Burpee

200m run efter varje varv

Metcon: 16.47

Riktigt fruktansvärt pass som krävde en hel del fokus och tunnelseende.
HSPU i band gick tyngre än jag väntat mig (sannolikt pga Kip-HSPU-delen innan) och efter de första obrutna 10 repsen gick det utför i rekordfart. Det var ettor, försök som trycktes ut från väggen, missade uppsparkar och bortdomnade händer.
Mads var snäll nog att "modifikationsräkna" några reps där jag stod i bottenläge, kom sakta upp en cm för att sedan få börja om - och om... Så tillräckligt många försök fick räknas som en etta. Utan det handikappet hade jag stått där än!

Jag hade iochförsig kunnat modifiera till att köra på box, men det hade jag ingen lust med idag.
Burpees var också riktigt tunga efter att ha slagits med banden och löpningen var mest en dimma.

Sista varvet bröts åt alla möjliga håll, hälften av HSPU fick nöja sig med begränsat ROM och jag mer klättrade mig upp i Burpees för att iallafall orka avsluta med hopp å klapp.

Som en underbar treat fick vi sen köra Tabata Hollow Rocks.
Första varvet gick bra (19 reps), sen gick det snabbt utför till 7, 5, 4 innan Mads bröt övningen.

Min chef undrade vad som hänt när jag kom in till kontoret så jag antar att jag såg lite utmattad ut. Nu 12 timmar senare börjar axlarna stelna till betänkligt. Det här kommer att kännas imorgon, men so what!


Jag har iallafall gjort min första HSPU och är barnsligt nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar