måndag 9 maj 2011

Passbyte, PB och Pannbensdags!

Igår tog jag mig en funderare.
Jag hade planer att vara med på några pass under Bootcampet på Haga men när jag vaknade kändes det som om jag varit på en seriösare krogrunda på lördagen vilket inte verkade helt rättvist efter en ordningssam helg. Tack för det kära allergi! Så jag vek ned mig och stannade inomhus.

Framåt eftermiddagen när jag börjat piggna till lite körde jag nåt mentalt "Professor Balthazar-vankande" (är du under 30 år minns du nog den inte ;) och Mads kommentar från lördagen gnagde lite i bakhuvudet; "om det inte funkar är det dags för en ny plan". Så enkelt, så sant!

Dags att dra nytta av de förutsättningar man har (och kanske planera om lite).
Om jag ska rannsaka mig själv har jag nog två relativa styrkor inom det breda område som Crossfit innefattar: Jag är skaplig i en roddmaskin och jag har ett näranog skottsäkert pannben. Tyvärr har pannbenet känts lite skört på sistone..
Att ro mer kan ju ses som en väg till en ny plan, men sannolikt mer effektivt är att försöka re-engagera pannbensprincipen. So what att lungorna låter som en sprucken ångmaskin, det får väl ta längre tid eller bli färre reps då, men det ska inte vara någon ursäkt att ligga på sofflocket!

Så då kvällens biobesök blev inställt, bokade jag snabbt in mig på CFN istället. Efter att ha läst Andreas inlägg var jag helt inställd på att dagens pass skulle ta livet av mig och dessutom ge pannbenet en riktig utmaning. När ångesten släppt började jag mentalt preppa mig för att utmattad stappla fram bland folkmassorna på Odenplan.

Do or do not! There is no try!

Märkligt nog blev jag både besviken och lättad när det visade sig att passet ändrats under dagen till något mer humant.
Jag hann se 16.30-gänget köra det hela och försökte dra lärdom av Númis pace'ning.

Warmup
Stretchar, märkliga hopp & skutt
500m row 1.30.2

Återigen enkelt och snabbt upp till ca 300m, sen slog jag av lite mycket.. men det är ju WU.

Teknik/styrka
Power Clean 3-3-3-3-3 @ 80%
(50-) 60-65-70-75-80kg (PB)

Jag får inte riktigt till tekniken nu heller. Erik påpekade att jag inte är explosiv nog utan att jag slentriansträcker snarare än exploderar upp i höftextensionen. Jag landar också lite bakåtlutat.
Lite svårt att glädja sig fullt ut åt ett PB när man vet att det inte är tekniskt ok..


WOD 5 Rounds for time (30 sek rest between rounds)
5 Power Clean 60 kg
10 Deadlift 60 kg
10 Boxjump 60cm
25 DoubleUnders (sub: 75 singles)

Metcon: 9:49

Om det var svårt med tekniken under styrkepasset så är det inget emot hur det var under intensitet. Erik var på mig om höftextensionen men då började jag halvt som halvt "kettlebellsvinga" upp stången istället. Sen får jag väl erkänna att i sista rundan handlade det bara om att eländet skulle upp.
Tyvärr så hade det inte så mycket med vikten att göra - en lättare stång gör bara att det är ännu enklare att dra upp den med fel teknik. Jag får väl tekniknöta helt enkelt.

Rent generellt gick det väl OK. Flåset har ju helt klart säsongsvila och det gick åt lite Bricanyl men det var väntat. Nu ska det stärkas pannben igen och försöka hålla det på rätt sida skadegränsen.

2 kommentarer:

  1. Ok i en roddmaskin? du är för tusan betydligt mer än ok i den där helvetes maskinen :)

    SvaraRadera
  2. Haha - kanske lite mer än OK då, men det är ju skoj att ro :)

    SvaraRadera