måndag 30 maj 2011

Goat to Get

Ett lite småstelt pass på Nordic med Jakob nu på morgonen. Jag måste börja cykla till Odenplan om jag ska köra 07-passen eftersom det inte riktigt känns som kroppen hinner vakna tillräckligt med bara den vanliga uppvärmningen efter en bilresa.

Warmup
1 min rodd (355 meter)
Bryggövningar, nån korsning av hindu pushup och skorpionstretchar, drop squats mm.
Fortfarande stelt i axlar, rygg och utsida lår

Styrka/Teknik
Front Lever 5 x 90%
Sjukt tung övning och det blir ju mest Front Meatball av det hela..

WOD 4 Rounds for Time (30 sek vila mellan varje)
16 Pullups
12 Boxjump 60 cm
8 Burpees
4 Power Clean 60 kg

Metcon: 9:29 Rx

Pullups gick bättre än väntat: Obrutet 16, taktikbrutet 11+5, 10+6, 8+4+4 (taskigt grepp)
Jag måste bara komma ihåg att inte gunga runt så mycket i kipparna. Jag är bättre och snabbare om jag kan hålla mig närmare en Frog-kip än en full Kip-sving. Power Cleans är väl inte mycket att säga om, annat än att jag slarvade på första repetitionen och rackade "fritt i luften" med högerhanden vilket kändes en del i hela armen.

Sen har vi då de två Get-övningarna i passet: Boxjumps och Burpees - dessutom efter varandra.
Jag får verkligen inget flyt i någon av dem och (på grund av detta)  innebär de ett ordentligt mentalt motlut.
På Burpees märktes det dessutom att jag är ganska mör i ryggen. Jag fick inte till någon explosivitet i inhoppen eftersom det nöp på högersidan (där jag fick känningar efter CFT för 2 veckor sen) så de fick köras med lite slagsida.

Jag tror att jag måste lägga in specifika pass med DU-träning, Burpees och Boxhopp om jag ska få ordning på detta. Just nu förlitar jag mig alldeles för mycket på att kompensera den låga hastigheten i dessa med styrkedelarna, trots att det generellt är konditon (och teknik) som begränsar mig mest.

Gör om - gör rätt!

Med det sagt ska jag bege mig till Arlanda och med lite tur hinna plocka upp ett par lyftarskor på vägen.

2 kommentarer:

  1. Skutt skutt :) Jag vet någonting som är jättebra och som kommer att ge dig massor med träning av burpees.. Jag och Micke ska ju köra 400 m burpees i sommar på Sundbybergs IP jag ska bara få beneländet att läka först..och du är mer än välkommen att deltaga! :)

    SvaraRadera
  2. Ni två är ju inte friska på en fläck - Count me in!! :D

    SvaraRadera