tisdag 18 januari 2011

Tabata Row och Destruktiv Vila

Efter en hektisk introduktion till nya jobbet tog jag tillfället i akt att köra tisdagspasset på Haga med Jenny.
Jag hade en plan att köra lite teknik med HSPU innan passet idag (förutom greasingen) men salen var upptagen och det kanske var lika bra. Axeleländet har trilskats en del både igår och idag...


Greasing:
8+8 Windmill @ 16kg
8+8  1-Leg Deadlift @ 40kg
1+1+1 Barbell Complex @ 40 kg
10 Rullningar, 20 Hollow Rocks

I brist på HSPU-övning körde jag en Tabata-rodd medan jag väntade på att passet skulle börja. Ingen fantomdistans på något sätt utan "kontrollerad ansträngning". Jag fick ihop 853 meter vilket var över förväntan, men nu börjar jag förstå det där med smärta i sätesmuskeln vid rodd..

Efter en grundlig uppvärmning fick vi testa en variant av Jenny "Bröllopsdagspass".

WOD - Every minute, On the minute for 20 min
5 Armhävningar
10 Kettlebell Swings (32kg)
12 Utfallshopp (lite minskad ROM pga knät)


1 minuts vila efter 10 varv.

De första 10 varven gick riktigt bra och jag var som regel klar runt 35-40 sekunder per varv och lade mig ned för att försöka sänka pulsen - så mycket det nu går på 15-20 sekunder -  innan nästa varv.

Men efter varv 10 och den beordrade minutvilan gick allt mycket tyngre. Det var som om kroppen helt plötsligt "fattat" att den blivit ansträngd och det började gå riktigt tungt - både i svingar men framförallt i utfallshoppen. Jag fick stoppa en vända utfall efter 6reps på varv 13 och skippa dem helt på varv 16 eftersom knät trilskades. På det varvet klev jag av till vila redan vid 7 svingar dessutom vilket var en besvikelse - men å andra sidan var det kanske övermodigt med 32kg..

Ett skoj pass, men jag har insett att jag INTE gillar pass med schemalagd vila eftersom jag tappar flytet eller snarare får tid att fundera på hur jobbigt det faktiskt är. Ge mig hellre en 40 minuters enformig AMRAP där jag kan koppla ur hjärnan och känna efter när jag är klar :)

Såg på CFN att det går en Level 1 Certning i Stockholm i Mars... Jag är riktigt sugen men osäker på om jag är på en nivå att jag kan tillgodogöra mig det på bästa sätt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar