söndag 2 januari 2011

Först ut 2011 - Crossfit Total

Var verkligen tveksam till att träna imorse. Jag vaknade vid fyra och inbillade mig/drömde att jag fått långtgående reumatism i hela vänstersidan efter att ha riktigt ont i handled, axel, armbåge, höft och knä. Men sånt händer väl om man sover på ena sidan som en klubbad säl utan att röra sig i sömnen...

Hade ett halvt löfte av en exkollega att köra gratispasset kl 13, men när jag insåg att han inte var inbokad samt att det vanliga passet för dagen var Crossfit Total så blev det istället 90 minuter lugn greasing innan 14.30-passet.

Det var riktigt kul att komma in på CFN idag och träffa alla igen. Nästan som känslan efter jullovet när man var barn!!
Det tål att sägas igen - Det finns fler skäl att träna på Crossfit Nordic än själva träningen :)

Nåväl, över till dagens träning.
Greasing:
Stretch, Hemska Hollow Rocks, förvänansvärt enkla rullningar.
4+4 Windmill @ 16kg
1Leg DL @ 50kg 4+4, 4+4, 4+4
Complex @ 50kg 1+1+1+1+1+1
Kompletterade med ett antal minuter på tennisboll runt skuldran/axeln.


När passet väl började och vi körde uppvärmningen insåg jag klara tillkortakommanden av att inte kört WOD'ar på länge - Jag har fuskat med vissa rörelser. Hopprep var apjobbigt och kändes ovant och sidutfallen var en pina. Det känns som om jag tappat rörligheten på insida lår igen..

Efter det var det dags för dagens WOD:
Crossfit Total
Back Squat (High Bar) 115 kg
Press: 65 kg
Deadlift: 170kg

Total: 350 kg
Jag landade på precis vad jag satt som målsättning för dagen. Jag hade aldrig gjort BackSquat förr och hade bestämt mig för att köra hela passet på "säkra max", dvs ingen PB-jakt utan att lyfta kontrollerat under 100%.
I Back Squat fanns det definitivt mer att ta av. Jag testade någa reps LowBar, men det gillade inte axlarna så jag körde safe på HighBar. Jenny påpekade dock tveksamt djup i en rep så tekniken sitter inte helt än, men alla lyft flöt bra utan tvekan eller seg-press.
Press var tungt med min skräpaxel men kontrollerat. Kändes en del i korsryggen dock (upptäckte jag när jag lagt ned stången).
Marklyften flöt ganska fint och det blev tangerat PB på 170kg vilket kändes helt OK. Jag höll stången två andetag i toppläget och kunde sätta ned den kontrollerat och mjukt.

Mini-WOD - max reps
1 min Pullups (24)
1 min Pushup (36)
1 min Situps (45)
1 min Squats (50)
Result: 155

Kippade Pullups funkade inte alls med axeln (knäppte i leden i kippen) så jag körde alla med supinerat riktigt smalt grepp vilket gjorde antalet reps lidande. Tur att det gick att hämta hem på situps :)

Imorgon bär det av mot idrottsskadekliniken för att boka läkartid - nu ska knä/axel fixas en gång för alla!

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Läste det du skrev på julafton. Du har rätt, it was me! ;) Du skulle ha sagt hej juh! Vi lånade också stora salen och körde några WOD´s. Är du uppvuxen i Hudik?

    /kristin

    SvaraRadera
  2. Hej Kristin
    Jag är uppvuxen i Hudik och flyttade därifrån -95.
    Hur kommer det sig att du var där över julen?
    Med bättre timing hade vi ju kunnat köra gemensamma WODs :)

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra jobbat igår! Starkt jobbat med alla repetitioner 155 st är fasen inte illa! och mycket irriterande att de var 11st fler än mig! (japp jag är en MYCKET dålig förlorare haha)

    SvaraRadera
  4. Tack!
    Jag fick verkligen slita för de där repsen och jag var stel efteråt kan jag lova.
    Du hade nog slagit mig om du kört i dina rosa WOD-tofflor ;)
    Snygga lyft förresten - där ligger min teknik i lä..

    SvaraRadera
  5. Jag är också från Hudik, flyttade året efter dig. Nästa jul kör vi ett pass! :)

    /kristin

    SvaraRadera
  6. Kristin; Det här måste vi ju nästan gå till botten med.. Skicka mig gärna ett mail via bloggen :)

    SvaraRadera
  7. Kul att du postade din sista kommentar tid tio i sju... nollsexfemnoll ;)
    Hör av mig via mail.

    /kristin

    SvaraRadera