onsdag 16 februari 2011

Tung Morgon

En riktigt dålig start på träningsveckan. Måndagen var jag helt däckad efter jobbet och sov 13h och igår lyckades jag inte heller få in nån fysisk aktivitet. Lite grus i det privata maskineriet hjälper vare sig humör eller träningsvilja.

Inte undra på att det kändes segt och jobbigt när klockan ringde strax innan 06 imorse för att jag skulle släpa mig in till 07-passet på CFN med Andreas.

Förväntningarna sjönk ytterligare innan passet eftersom uppvärmningen kändes skrämmande dålig.
500m rodd på strax under 1.40 var muskulärt jobbigt och jag låg aldrig under 1.30 i splittid!?!
Vad är det som händer med min fysik egentligen???
--
Pratade lite med Ali efteråt och det är nog inte helt otänktbart att min förbättrade kurvatur i bröstryggen påverkar min tidigare effektiva om ej korrekta roddteknik.
--


Teknik/styrka
Sumo Deadlift 20-20-20 @ 90%
60-90-90 kg
Lite ansträngt i greppet och insidan vänster lår men helt ok. Tillochmed korrekt form på de sista repsen enligt Andreas.

WOD 2 rounds for Time
20 Sumo Deadlift 100kg
30 Russian Kettlebell Swings 32kg
40 Hollow Rocks
50 DoubleUnders (sub 150 singles)

Metcon: 6:49

SD känns ganska enkelt trots allt. "Taktikbröt" dem på 10/10 båda varven och skakade ur händer/ben lite.
Svingarna kördes obrutet varv ett och bröts 15/15 varv två när de började slita på greppet och jag kände att jag rullade framåt på fötterna..
Hollow rocks gick bra varv ett men kändes duktigt varv två och bröts 20/10/10 och hopprep flöt för en gångs skull smidigt och lätt.
Ett pass i min smak förutom DU då... Jag har insett att högreps på "tyngre vikter" i den här typen av övningar passar mig ganska bra. Det var jobbigt men jag kände mig oförskämt fräsch efter passet och borde kunnat skära en del i den tiden om jag kör passet igen. Långt ifrån slutkörd trots allt.

Avslutade med 2 st handstående mot vägg med försök att gå ut till fristående. Klarade runt 3-4 sek fritt ena gången så det är ju ett steg i rätt riktning. Nån dag ska jag dessutom testa Rx'ad HSPU - Den excentriska fasen lär jag ju klara får jag hoppas

3 kommentarer:

  1. Jag vet att det här är svårt, men uppvärmning är och bör vara uppvärmning! Vissa dagar är kroppen segstartad och att överhuvudtaget sätta ett mål på snitttiden i rodden är ju urdumt! Ja - jag vet att det är så "vi" gör, men det är urdumt i vilket fall! Det här gäller ju oavsett om man är ett roddmonster som du eller en kort, ineffektiv tjej som jag ;) Lyssna på kroppen Mattias, så kommer den att vara mycket snällare mot dig! Lycka till :)

    SvaraRadera
  2. Du har ju givetvis rätt.. och lite extra "jobbigt" blir det eftersom jag så stort påstod att jag skulle "träna med hjärnan" istället för pannbenet i jan-feb.

    Jag är ju ett klart bevis på att man inte blir smartare med åldern ;)

    SvaraRadera
  3. Äh, det handlar nog mest om att gamla vanor sitter i! Och som sagt - "alla" andra maxar ju i rodden i uppvärmningen... Ett litet tips om du verkligen vill köra lite hårdare i uppvärmningen är att ge dig tid att hinna med 2 x 500 m istället. Softa i första - vila en minut eller två - kör igen! Gör susen. Det är fantastiskt vad lite förberedelse som behövs för att få en schysst respons i kroppen :)

    SvaraRadera