lördag 27 oktober 2012

Överentusiasm och tidsbrist är av ondo

Jag har haft ont i högersida rygg nu sen i torsdags vilket känns klart o-bra.
Sannolikt pga lite överentusiasm och tidsbristrelaterad ofokus under pushpressar och kanske GHD-situps.

Dagens lärdom: Se till att du har tillräcklig tid för att göra din workout *rätt* inklusive uppvärmning och nedvarvning. Om inte - skala ned eller träna en annan tid!

Var nära på att ta en dag med promenader i höstsolen istället, men bestämde mig för att följa schemat (om än med lite extra försiktighet) och se till att mobilisera mig. Jag har också insett att jag har lite svårt att skilja på "skade-ont" och "tränings-ont" men att det kanske kan vara smart att köra safe.

Sen är det ju svårt att stå över möjligheten till ett klassiskt helg-häng på Nordic. Det var alldeles för länge sedan!

A: 1 Leg Kettlebell Deadlift, 5 set
30X1, 6-8 reps, 60 sek vila mellan ben
16-20-24-28-32kg

Svårast på mitt "stabila" ben (vänster) idag. Sannolikt mest beroende på att KB'n hölls i höger hand och att den sidan kroppen (axel/rygg/höft) inte kändes bra. 8 Reps genomgående iaf.

B: Bulgarian Split Squat, 3 set
30X1, 6-8 reps, 60 sek vila mellan ben
2x12-2x18-2x24kg

Efter att ha diskuterat och analyserat mina BSS och varför jag fått ont i knät av den testade jag nu att stå på tårna på bänken med bakbenet och se till att jag verkligen jobbar med "rätt" ben. Funkade riktigt bra och hade inga känningar i bakbenet.

C: 10 min AMRAP
10 Wallballs (14lbs)
8 Burpees

Metcon: 8 varv + 7 wallballs
Valde att skala ned vikten med tanke på ryggen, men här gjorde veckan sig förvånansvärt påmind. Som en blixt från klar himmel började jag få ordentlig syra i armarna redan på varv två och fick jobba en hel del för att komma över den tröskeln.  Helt kraftlös!
Extrem-pace'ade Burpees med tanke på både rygg och axlar.

Valde att se detta som ett rent rehabpass för att inte bli alltför besviken på resultatet. Gnäll Gnäll och undanflykter men förr eller senare är jag tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar