torsdag 14 juli 2011

Back to Basics och lågtemperaturbakning

Ett snabbt besök på Nordic på lunchen. "Metcon-förbudet" har jag bestämt att det får gälla tills jag vaknar utan halsont, men man kan ju träna lite utan metcons - även om det inte är lika kul.

Greasing #1
Har identifierat varför mina rackstretchar känns som om de ska strypa mig. Efter låsningarna i armbågar är jag löjligt stel i handlederna så det blir till att lägga in en del egen stretch på dem.
Windmill 4/4 @ 24kg - ganska enkelt. 1L DL 4/4 @ 40 - stabilt med lite balansproblem på höger.
Complex x2 på 40 kg. Kändes skapligt men jag började om två gånger efter FS efter påpekande om att jag stod lite smalt. Återigen försökte jag pausa och korrigera i alla brytpunkter.

Styrka/teknik #2 - Strikthet
Strikta Pullups 5 x 90%
5-5-5-5-5 reps
Nu skulle jag kunna skylla både på min axel och på att jag testade att vänta med egentlig frukost till 14-tiden idag, men sanningen är nog att jag inte kört strikta pullups i år typ.. Väldigt ovan övning helt plötsligt eftersom jag fokuserat allt jag kan på kippar.


Strikta Ringdips 5 x 90%
2-3-3-2-2 reps
Om Pullups var ovant var de rena drömmen mot ringdips. Jag fattar inte vad som hänt med dessa, annat än att jag VET att jag undvikit dem som pesten sen jag skadade vänsteraxeln i vintras på dem. Nu är det högern som trilskas och det känns som om jag ger upp långt innan musklerna gör det. Dags att köra frekvent lågvolym på både Ringdips och strikta pullups med andra ord.. Jag har (och ska) ju klara långt mer än detta!

GHD Situps 3 x 90 %
10-9-10 reps
Lite försiktig här för att inte paja höftböjarna. Nu var jag ensam när jag körde dem så jag är inte helt säker på att alla var hundra procent korrekta med benen som prime movers men jag tror de flesta var ok.

Greasing #2
Ryggstretch på foamroller, frogsquat, samson, kb på knä, kobra och bröstmuskel.

Träningsdagen har med andra ord mest varit nedslående resultatmässigt, men det gör å andra sidan att det bara finns en riktning att röra sig i!

Jag har annars laborerat en hel del i köket idag med infusioner och annat kul. Tyvärr blev det crash and burn på det mest ambitiösa projektet (konsistensen var horribel - jag uppfann "kokosbetong") så det får återskapas i helgen med vissa justeringar. För att citera Magnus & Brasse; "Det heter 'forska' när man inte vet vad man gör.."

På pluskontot landade däremot dagens kött: 2 st ordentliga skivor högrev (ca 1,3kg styck), snabbt brynta i ankfett och vitlök och sen bakade i 65gradig ugn i drygt 7 timmar. Jag kan nog inte rekommendera nog att lågtemperaturbaka kött. All köttsaft bibehålls i köttet eftersom cellerna inte sprängs sönder (och de hela med andra ord komprimeras) av expanderande vätska och det sköter sig själv i ugnen. Mitt kött hade utan problem kunnat klara 1-2h till vid samma temp och ändå varit perfekt rosa, så nästa gång skickas det in på morgonen innan jag åker till jobbet :)




Torsdag 14/7
Kcal:
1868 Carbs: 14g Fett: 113g Protein: 189g
Frukost: Hallon, Espresso
Lunch: Kyckling, aioli
Middag: Högrev, Kimchi, Bearnaise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar