torsdag 11 april 2013

Förkyld och sur i höften

Kändes lite småsurt i höften efter söndagens pass men framför allt mångdubblades taggtråden i halsen natten mellan söndag och måndag så början av veckan tillbringades i soffan under en filt.

Efter att ha tvingats åka in och delta/presentera i ett möte i obekvämt konferensrum på tisdagmorgonen hade jag riktigt ont i höften igen, feber och kände mig allmänt miserabel. Gav upp vid lunch när mitt segment var avklarat och trotsade förkylningen för att gå en knapp timme vilket gjorde underverk för höften. Onsdag morgon var jag mer eller mindre tillbaka till normalstadiet (förutom förkylningen så hela dagen tillbringades inne).

Som ett brev på posten så surnade rygg och höft till av ett dygns immobilitet så idag cyklade jag in till Nordic för att köra en försiktig variant av dagens programmering.

Jowsey-dansandet bekräftade den allmäna stelheten i hamstrings om inte annat.

A: 3x
10 Ryska KB Swing 16kg
2 Burpees
2 min vila

B: 3x
Barbell Row 8-10R @ 20x1, 45 sek vila
Strict pullup, 2R, 90 sek vila

C: 3x
Front Squat 6-8R @32X1
Lunges 9/9

D: 3x
Bench Press 8-10R, 20X1, 45 sek vila
Abmat Situps 15R

A gick utan problem. Lite litre nyp i höften av burpees men inget jag tänkte på
B också problemfritt men 40kg på stången. Lite stelt i hamstrings i initiallyftet.
C fick brytas. Lastade 40kg och körde 3 reps innan det började kännas i höften så jag bröt omeddelbart... körde 9/9 utfall efter för att mjuka upp lite men det är nåt som fortfarande ligger kvar lite... irriterande men better safe than sorry!
D gick skapligt. Bänkpressen utan känningar så länge som jag höll fokus på att räta ut armarna snarare än pressa vikten. Abmat lugnt och fint.

Tydligt är att ökad aktivitet direkt följt av soffliggande inte är bra... och att jag måste hålla mig i daglig rörelse. Får nog backa lite på ambitionen ett tag till... Mer tålamodsträning med andra ord...

Efter ett besök hos Martin visade det sig att rörligheten i höft är ganska OK, förutom att jag var väldigt tight insida av vänster lår.
Sen hade jag en del sedvanliga låsningar i bröstet (hostattacks-srelaterat?) och runt L3.

Men i övrigt så kom vi överens om att smärtan bara var en varningsignal för att inte skynda för snabbt och inget egentligt bakslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar