lördag 12 januari 2013

Tresiffrigt Overhead - PB i fel övning

Ibland är man lite extra glad av att man faktiskt åkte in och tränade trots att det känns motigt.
Två hysteriska dagar på jobbet (standard inför analkande semester) och en en ganska mör kropp gjorde att jag ett tag funderade på om jag skulle vila idag istället.

Träningsvärken från GHD'n verkar ha bestämt sig för att det var rätt tillfälle att träda in inatt och axlarna är ganska trötta efter torsdagspasset. Men framför allt har jag fortfarande känning i höger höft/länd/hamstring. Martin beordrade mig i torsdags att "köra smart och lyssna på kroppen" så jag inte gör nåt dumt och förstöra semesterplanerna. Hur bra det gick kan man väl diskutera ;)

Rodde 500 som uppvärmning i pratbart 2minuterstempo men det kändes fortfarande stelt och obekvämt. 15-20 min foamroller och lite halvt håglös mobilitet senare bestämde jag mig för att testa på dagens pass trots allt.

A: Inom 8 min - 1RM Jerk (Push eller Split)
70-80-90-95(PB)-100(F)-100kg (PB)

B: 6 min AMRAP
Clean & Jerk @ 60kg

34 Reps fördelat på 8-3-4-5-5-5-4 reps

Blandade lite Push och Split Jerks upp till 80kg i set om 2 innan jag gick över till rena ettor PushJerk.
Fokuserade på Mads "cue" för att få till Jerken och inbillade mig att de gjordes korrekt.
90kg kändes stabilt, 95 ett halvtungt nytt PB men jag tyckte att jag lika gärna kunde testa tresiffrigt när jag ändå var på gång.
Första setupen kändes fel från första början. Släppte bröstryggen i dipen och fick reset'a och failade sen spektakulärt så 100kg drog i backen från höjd med hårfästet med ett ordentligt brak.
Enligt Rakel var jag iallafall ganska nära så jag tyckte det var värt att testa igen och på försök två satt den!

Äntligen 100kg över huvudet!
Det kändes trots allt inte galet tungt utan ganska kontrollerat.

Däremot dömde både Rickard, Björn och Andreas enhälligt ut den som en failad PushJerk eftersom jag - som omväxling - inte dipade i landningen utan det hävdade bestämt att det var en PushPress.
Förlåt Mads!

Nåväl - även om det programmeringstekniskt var en fail kan jag inte vara besviken på en 100kg PushPress :)

Gruvade mig sen duktigt för AMRAP'en och hade inget riktigt pannben/hjärta med i ekvationen idag. Mycket fokus på teknik och på att "känna efter".
Nådde 30 reps (Grace) på 4.24 (5 sek sämre än mitt PB) men nu hade jag tillochmed pratat med Martina under passets gång. Att jag sen bara gjorde 4 reps på 90sek var ju ren lathet.
En hel del korrekta jerks, några striktpressar och säkert lite fula vändningar. Ingen maxeffort således men jag kunde verkligen inte uppbåda energi för att köra all out idag utan "safe" fick vara dagens ledord.

Jäkligt nöjd trots allt!
Avslutade med lite handståendeövningar med att komma ut fritt från vägg, men axlarna var lite väl trötta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar