torsdag 3 januari 2013

Teknisk Vila med stora framsteg

Idag var egentligen en vilodag men jag och Mads möttes upp på Nordic på morgonkvisten för att prata lite programmering, resultat och hjärnspöken.

Tack och lov är jag iallafall inte lika gnällig i min träningsfeedback som jag inbillar mig. Alltid nåt!

En av mina stora utmaningar är att ta tag i mitt eget synsätt på träningen och inte mäta vartenda pass i absoluta siffror utan snarare fokusera på framsteg över tid. Inte det enklaste och särskilt inte nu när jag ligger på en platå efter att ha haft bra fart under hösten.

Vi kom också fram till att ett av skälen att flera av mina tidigare "komfort-övningar" (rodd, wallballs etc) börjat kännas tunga är jag nu börjar bli jämnare där en del svaga sidor börjat komma ikapp så skillnaden mellan "OK" och "SUCKS" är mindre.

Sen började vi titta på min minst sagt lågkvalitativa teknik i Push Jerk och Power Snatch.
Jag har rabblat problemen löpande här men de stora är ju armdrag, bristande klipp och dip. Inte blir det bättre av att jag tänket för mycket och komplicerar det för mig.

Idag lyckades Mads dock "dumb it down a bit" till något jag kunde hålla i huvudet när jag skulle köra.

Plötsligt kördes det enkla tekniktvåor PushJerk på 75 och Power Snatch på 55.

Galet nöjd!
Inte för vikterna i sig - jag har ju lyft tyngre och fler reps än så - utan för att detta verkligen kändes som att det var lätta tekniklyft. Ingen känning alls i armbågen vilket jag alltid får i vanliga fall och jag var nog märkbart förvånad mer än en gång när jag upptäckte att stången plötsligt var över huvudet utan att jag tagit i. Nu ska jag bara hålla detta i minnet!

En sjukt bra vilodag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar