söndag 16 december 2012

Trippel-AMRAP och Pjäxdans

Fortfarande lite firebreathing i luftvägarna idag skvallrar om att jag inte är så frisk som jag önskat.
Det kändes som om jag nådde maxpuls på vägen från bilen till omklädningsrummet...

Började med plattformshäng och att heja på pågående klass i ett pass som såg riktigt slitigt ut innan jag anekterade halva gymet för min triple-AMRAP:


A: 5 Min AMRAP
150m Row
10 WallBalls

3 min Rest

B: 5 Min AMRAP
15 KB Swing 32kg
10 PushPress 40kg
2 shuttlerun (2x10m)

3 min Rest

C: 5 Min AMRAP
2 Prowler Push 120kg (70kg load) 10m
10 Burpees

A: 4 varv + 50 meter Rodd
B: 2 varv + 11 svingar
C: 2 varv + 2 Prowler Push + 1 Burpee

A gick mer eller mindre som planerat. Rodde på damper 3,5 för att spara ben och paceade duktigt. Roddarna klara på 30-35 sek. 2 wallballs no-reppade men som helhet drog ju pulsen ganska omgående och luftrören klagade ljudligt och det kändes inte riktigt som astmasprayen "tog" utan att hela bröstet var väldigt tight.

B var absolut värst där det inte fanns något att se fram emot. KBS obrutet, 8/7 resp 6/5 och Push Press var mer blandade pressar med lite osynkroniserade nigningar. Maxpuls och syrebrist.

C gick i sakta mak som synes. Tungt före för Prowlern inne vid roddarna och jag hade svårt att hitta rätt "tryckpunkt" för att få den att röra sig bra. Burpees klättrades mest upp vid det här laget.

Efter lite mer häng och hejande på John (Elizabeth) och Javad (Fran) kunde jag inte låta bli att vara lite oseriös.. men med en halvseriös baktanke.

Hade kollat på Martinas Butterfly Pullups tidigare och funderade kring det där med skodon i den övningen. Nu kan jag inte BF Pullups utan mina försök blir mest sprattlande och spastiska eftersom jag inte får synk mellan överkroppsrörelsen och bensprattlet. De gånger jag lyckas brukar det ta 5-6 reps innan jag kommer in i rörelsen och sen trillar jag ur minst lika snabbt.



Nya träningsskor - Atomic B110. Aningen tyngre än Nano 2.0


Efter lite mer klurande i banorna av massa, tröghet och momentum så hämtade jag slalompjäxorna ur bilen.

Började med att testa 3x5 Toes To Bar lite försiktigt (för att inte skada pjäxor eller räcke). Väldigt svårt att vända rörelsen i bottenläget dock och jag hamnade näranog omgående i självsvängning.

Sen till BFPU-test då. Ingen plan på max-test på något vis utan bara 2x5 reps.
Intressant nog gjorde pjäxorna att jag bromsade ned underkroppen och fick en helt annan medvetenhet om var fötter/ben befann sig. Hittade lätt "flytet" och tyckte jag fick höga och osedvanligt bra reps som jag snabbt kom in i.

Provade också lite airsquats och jag säger bara "F**k Squat Therapy!"
Med pjäxor på fötterna måste du sitta bakåt i en korrekt squat alternativt bryta upp dig på tåspetsarna. Mellantingen existerar inte!

Nu var ju detta bara en kul grej, men jag tror nästan att man skulle kunna nyttja dem för teknikträning..

2 kommentarer:

  1. Hahaha antar att det var ÄNNU tyngre än mina bf pullups i lyftarskor?

    SvaraRadera
  2. Underbart! Sannerligen "Out of the box"

    SvaraRadera