tisdag 22 mars 2011

Dåligt flås och WPU

Vaknade i morse med en oförklarlig hosta - som om jag satt något i halsen och det har hållt i sig under hela dagen idag. Det hindrade mig dock inte från att köra pass på Haga med gamla gänget och en intet ont anande kollega som fick sin första introduktion till The Wonderful World of Crossfit.

Dagens teknikdel var pullups med vikt och med tanke på deltagarantalet teamade jag och Kenneth ute i gymmet.
Det är inte riktigt lika enkelt att köra pullups på chinsräcket mot väggen eftersom jag inte kan dra upp benen och alla räcken på Haga är lite för låga att hänga rakt i för min del. Det gick skapligt iallafall.

Weighted Pullups 5-5-5-5-5
18-14-16-16(3reps) -X

Klarade bara en trea på set 4 och med tanke på tiden anslöt vi oss till resten av passet efter det.

WOD 5 Rounds for Time
15 Pullups
3/3 Kettlebell Combo 16kg
5/5 Kettlebell Snatch 24kg

Metcon: 16:21

En repetition av KB-combon bestod av Rackning av KB, Squat till Thruster och sedan ett utfall per ben med KB'n över huvudet.

Riktigt slitigt pass. Första varvet obrutna PU, 10/5 andra 8/7 tredje och sen hackebiff av resten. Greppet och flåset var de stora akilleshälarna idag förutom det redan kända faktum att mitt limbiska system inte klarar av att hantera hjärna och fysisk ansträngning samtidigt eftersom jag glömde koreografin för Combon mer än en gång och började i fel ände, missade slutpressen så jag fick göra extra utfall etc.. Gör om - gör rätt!

Sen har jag kommit till insikt att mina pullups i metcons verkligen är skitfula. Jag har för bråttom så jag får inget "flow" utan pannbensdrar mig upp ur den vinkel jag råkar befinna mig i när jag når bottenläget. Min sving framåt i bottenläget är nästan obefintlig och jag har dessutom lyckats med konststycket att nästan få kramp i vaderna under pullups... Tips någon?

På pluskontot klarade jag iallafall greppet bättre än två av mina medkämpar som lämnade en del skinn kvar i salen ;)

3 kommentarer:

  1. japp händerna finns inget kvar av. hade svårt att greppa bestiken efter passet. ;) Men shit vad skoj det är med CROSSFIT

    SvaraRadera
  2. Träna mer kondition..företrädelsevis spinning. Då får du nog ordning på det :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har ju lovat att jag ska spinna med dig nån dag Martina - jag lovar att du kommer få dig ett gott skratt.

    Susanne:
    Jag har verkligen duktig träningsvärk sen i tisdags och även om huden höll för mig är ju inte händerna helt pålitliga... ett bra pass med andra ord :)

    SvaraRadera