lördag 1 juni 2013

Oväntat personbästa

Sol och en stärkande morgonpromenad för att mjuka upp min stackars kropp. Känns som om jag verkligen fått en ordentlig genomkörare i veckan och det var länge sen jag kände mig så fullständigt utarbetat - in a good way.

Väldigt glad dock att inte ha benövningar på schemat idag - särskilt som benen sviktade sådär lagkom kraftfullt av att bara kliva av lyftplattformen.

A: 12 Min Split Jerk
3x40 - 3x40 - 3x50 - 3x60 - 3x70 - 3x80kg(PB) - 3x60kg

Hade inte kört Split Jerk på evigheter och hade heller inte en tanke på vad som var rimliga vikter. Det stod inget i programmeringen om antal reps så jag tyckte att treor kändes lagom för att hålla mig själv i schack. Började lätt på 40 för att testa på lite och ökade sen successivt.
Erik & Andreas påpekade på de tyngre seten att jag kollapsar lite i bröstryggen i den initiala dipen istället för att hålla "stolt hållning" och att jag inte splittar djupt nog utan drar mig mer och mer mot PushPress när det blir tyngre. Plockade av inför sista minuterna för att försöka korrigera detta med lättare vikt.

Insåg när jag var klar förvånande nog att 3x80kg är ett nytt personbästa då jag tidigare bara tagit 1 rep på den vikten och idag kändes det inte som maxlyft. Ignorance is bliss!
Trots det så är SplitJerk fortfarande mitt svagaste lyft av alla stötar pga min risiga teknik/dåliga självförtroende.

B: 4 set
10 Push Press, 30 sek vila
20 Abmat Situps @20X1, 90 sek vila

Push Press på 50 kg genomgående och även här fick jag pekpinnar om min initialdip och att jag hade tendens att gå framåt i nigning.Tillbaka till ritbordet på tekniken för att hitta bålspänning och fungerande cues.

C: 4 set
6 Push Jerk, 30 sek vila
8-10 Back Extensions @40X1, 90 sek vila

Alla PJ på 60kg och med många extra andetag inför varje rep för att försöka sätta bålen på plats och driva korrekt. Här kände jag dock av de senaste dagarna ganska ordentligt och vänsterhanden tyckte inte om att ha skivstångskontakt nedåt handloven som ömmar en del efter prowlerhalandet.
Back Extensions kändes däremot riktigt lätta idag och 10 reps gick helt obehindrat.

Skön träningsdag men ännu skönare att få vila imorgon med ett nytt personbästa i bagaget.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar