onsdag 5 juni 2013

Tidig Teknik-Onsdag

Pensionärsvarning på sömnen inatt. Somnade vid tv'n strax efter 21, vaknade till och tyckte det var lika bra att gå och lägga sig på riktigt - vilket resulterade i att jag vaknade pigg och utvilad vid femsnåret.

Lite jobb och kaffe sen passade jag på att cykla in till nordic redan vid kvart över sex.. Intressant att vara där en kvart innan öppning och ändå inte vara först på plats.

Agendan för dagen bjöd på teknikövningar. Alltid lika nyttigt och frustrerande.

A: 4 set
DB Bulgarian Split Squat @30X1 9/9R, 60 sek vila
Close Grip Bench Press 30X1, 40kg, 6-8R, 90sek vila

BSS: 2x14/2x14 - 2x18/2x14 - 2x18/2x14 - 2x18/2x14kg
CGBP: 8-8-8-8R

Jag har fortsatt väldigt svårt med BSS just nu. Återigen uppenbart svagare med höger ben fram så där nöjde jag mig med dubbla 14 vilket var tufft nog. Smalbänk gick ganska bra, men jag är lite osäker på var jag ska göra av armbågarna.. tight, utåt..?

B: 4 set
1Leg Barbell Deadlift 9/9R, 60 sek vila
1 min Superplanka, 90 sek vila

1LDL: 40-30-30-30kg
Superplankish: Check!
Enbensmark känns betydligt mer utmanande i Nya Nordic med det mjukare golvet. Väldigt jobbigt för hålfot och fotled att hålla balansen. Lite osäker på tekniken men fokade på att hålla parallell höft.
Superaktiga plankan kändes bra. Hade kanske klarat lite mer super i den.

C: 4 set
OHS 30X1, 20kg 6-8R, 90 sek vila

OHS: 8-8-8-8R
En av de mer seglivade och mer avskydda goats jag har. Rörligheten börjar närma sig men jag är värdelös på att låsa ut med ett brett fånigt grepp och dessutom i långsam kontrollerad rörelse. Antar att jag måste göra detta mer.. men nästa gång ska jag köra på fast underlag och i lyftarskor!

Hann lagom med en extrakopp kaffe innan det var dags för "Föräldramöte" på FysioEtana med träningsadoptivföräldrarna Mads och Martin för avstämning och genomgång.

Skönt att höra att det rör sig åt rätt håll. Det spikades dock att jag måste:
1 - Köra teknikkontroll på samtliga lyft med Mads
2 - Stärka upp diagonalen vä-axel/hö-höft
3 - Hitta sätt för mig att aktivera lats/få till strikta pullups utan rent armdrag
4 - Förbättra explosivitet/kraftutnyttjande
5 - Jobba med korrekt muskelaktivering och minska "kompensationsvåld"
6 - Sitta som folk! Både till hållning och hur jag håller benen (knän ut, inte in!)

Inga standardwodar på horizonten än på ett tag med andra ord.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar