måndag 17 oktober 2011

Crossfit SM 2011 från insidan och PB i Espresso

Så var årets SM i Crossfit över för i år och en ganska märklig känsla infinner sig när man lämnat Sätrahallen. Skönt att det är över men varför måste det vara ett helt år till nästa gång.

Jag tävlade inte i år heller, trots att det var en tidigare målsättning. Lite för mycket småskador och för dåliga tekniska framsteg gjorde att jag inte tyckte det var värt det.

Istället blev jag tillfrågad om att vara domaransvarig tillsammans med Mads så helgen tillbringades konstant till fots med allt tröttare stämband. Mads skötte alla huvudbriefings för domare och atleter medan jag försökte lösa löpande frågor, köra kondenserade briefings innan heaten och springa som en iller runt planen för att göra mitt bästa för att stödja domare, sköta klargöranden, kolla standards, valla fotografer och svara på frågor.

Såå jäkla kul, slitsamt, lärorikt, frustrerande och fantastiskt!

Som förväntat fick jag i min roll höra mera ris än ros - men det var ju som sagt ingen överraskning. Att vara domare är sällan en helt tacksam syssla och i bedömningssporter som detta trots allt är det inte en enkel uppgift med tanke på alla delar du ska hålla reda på. I vissa övningar är det ju flerdelade standards som du ska hålla koll på samtidigt som du ska räkna repetitioner så givetvis kommer det bli diskussioner och tveksamma domslut åt båda håll. All part of the game och det händer även i "etablerade sporter" där man har "professionella domare". Därmed inte sagt att saker inte kan bli bättre och att det är däråt man ska sträva.
Tommy som var med och dömde i år igen sammanfattade det hela bra på ett gästblog-inlägg på SM-siten.

Som domaransvarig skulle dessutom samtliga ifrågasättanden till mig eller Mads (och jag i min tur tog med vissa frågor för vidare intern diskussion om hur de skulle lösas på bästa sätt). Det är lätt att glömma bort att SM växt tiofalt på två år så viss växtvärk är snarare att vänta sig än att bli förvånad över.

Vi hade iallafall ett väldigt engagerat gäng domare som jag hade nöjet att jobba tillsammans med i helgen. Tusen tack för ert hårda arbete!!

Och ett stort tack till alla de atleter som tog upp eventuella oklarheter med oss. Utan feedback är det svårt att förbättra sig och jag har en del nya saker att fundera över efter helgen.

En av fördelarna med att jobba på en sån här tillställning är att verkligen få vara med mitt i smeten. Nackdelen är däremot att trots att jag såg alla heat hela helgen hade jag inte den blekaste om de individuella poängställningarna innan finalen eftersom jag aldrig hade tid att följa en specifik atlet eller rankinglistor. I 90% av heaten såg jag nog mest atleterna som nån typ av "sammansättning av leder & massa som ska nå vissa positioner".

Några av höjdpunkterna som jag kan dra mig till minnes:
Damernas final Heat 1
- Slutspurten under sista löpningen
Damernas final Heat 2
- Jennys ruggigt snabba Muscleups och Lollos avslutande som gick på ren vilja
Herrarnas final Heat 2
- Publikstödet under Marcus Herou's avslutande Muscleups
Kämpandan - framförallt på damsidan - när det gällde Snatch och TGU!!
Daniels "Ful-Clean + Strikt Press" på GTO Anyhow ;)

Sånt som ger en gåshud!
Klart det fanns en massa fler fantastiska insatser men som sagt - mitt fokus låg på lite andra områden i helgen så jag vet inte vem som gjorde vad. Idag blir det till att köra YouTube istället för att se vad jag missat.

Stora gratulationer till Jenny & Numi som vann sina klasser, Lollo och Ellinor som kom in 2'a och 3'a samt alla mina andra tävlande träningskompisar från Nordic! Sjukt bra kämpat!

Sen fanns det givetvis en del saker som inte var lika lyckade under helgen. De behöver jag inte skriva ned för att minnas så jag håller jag inne med dem här och försöker istället fundera ut sätt att se till att de inte händer igen ;)

Jag hoppas iallafall att alla närvarande tyckte det var ett lyckat evenemang som helhet!


På ett personligt plan hade jag naivt nog resonerat att eftersom jag inte skulle träna i helgen var Angie ett passande fredagsnöje men det ångrade jag redan när klockan ringde vid 4.30 på lördagmorgonen. 14 timmar till fots på lördagen med en analkande träningsvärk och blåsor i händerna som sprack av minsta tryck gjorde att jag kände mig som om jag näranog deltagit i WOD'arna när jag kom hem. Att sen göra om det på söndagen gjorde att mina kollegor tittade lite skeptiskt på mig när jag haltade in på kontoret strax före 08 med en charmig Tom-Waits-röst som sprack med jämna mellanrum. Så för att överleva dagen har jag nog satt nytt PB i espressosmed 13 stycken.
Nästan i klass med Martin ;)

Jag ska inte ge några övermodiga löften om att ställa upp nästa år, men jag ska iallafall träna med det som målsättning - även om en realistisk målsätting skulle vara att inte landa på jumbo eller med en DNF.

Kosten i helgen ska vi nog tala tyst om
Lördag:
Frukost: Espresso
Lunch: 70 gram mörk choklad, 30 gram kött
Middag: Äggröra, kyckling, lök
 
Söndag
Frukost: Espresso
Lunch: 70 gram mörk choklad, 150 gram parmaskinka
Middag: Äggröra, kyckling, lök

Idag blir det biff. Mycket biff!!!

Sen ska kroppen bara återhämta sig lite (och höger lillfinger återbilda lite skinn) innan vi kör på allvar igen!

3 kommentarer:

  1. Finfint jobbat! Klappa dig, och alla andra inblandade, på axeln riktigt ordentligt!

    SvaraRadera
  2. Tack Martin! Jag ser redan fram emot nästa år :)

    SvaraRadera
  3. Bra sammanfattat själv! Och grymt jobbat i helgen! :)

    SvaraRadera