onsdag 8 februari 2012

Nytt Grepp = Trasig Hand

Idag kom då straffet för gårdagens osnygga PowerCleans eftersom axlar och rygg (och hela baksidan för den delen) var helt stekt.

Har dock gett mig den på att komma igång på riktigt igen så det var inga skäl att ställa in lunchpasset på Nordic. Gruvade mig dock en del redan under uppvärmningen eftersom allt kändes väldigt trögt och motigt. Mycket gnäll nu..

Teknik: Pullups
Lågreps (5-6 per set) för att öva teknik och Ali påpekade det jag misstänkt - min teknik är inte vad den borde vara. Han gav mig också lite goda rationella skäl för varför jag borde greppa in räcket längre i handen... och jag tänkte att det inte kunde skada att testa...

WOD - 3 Rounds for Time
25 Pullups
15 Boxjump 60cm
5 Inverted Burpee

Metcon 8:29 Rx
Hade svårt att få till greppet i Pullups. Första varvet gick dock riktigt fint (15+10), andra varvet mindre lyckat då de bröts en hel del och greppet ömmade och på rep 15 i tredje varvet drog jag sönder vänsterhanden. Så mycket för nytt grepp ;)
Brukar ju alltid hänga i fingrarna och har nog inte dragit sönder handflatorna på över ett år i pullups - så nu med "helhandsgrepp" slet jag på områden som inte var vana belastningen.
Låg bara nån rep efter fram tills dess, men tappade sen en hel del och slutade 30 sek efter.


Frågan är om jag ska bry mig om att härda den delen av händerna eller helt enkelt hålla mig till det jag kan. "Fullt grepp" använder jag ju som sista utväg idag snarare än tvärtom och det funkar oftast..

Inverted Burpees gick skapligt och till min förvåning stannade jag i fritt handstående några gånger - om än bara för ett ögonblick.

Måste dessutom tacka Javad och Christian som pushade på mig på slutet (och dessutom hjälpte mig räkna reps). Önskar bara jag haft kameran i handen när Chrille gjorde rena Buster Keaton-vurpan under sitt pass ;)

Nu mer jobb och sporadisk övervakning av dagens middag - oxkind!

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Vad var det för rationella argument som fördes fram? Får du inte gå upp mot vägg i inverted burpees?

    SvaraRadera
  2. Rationellt sätt är det ju lättare att hålla anspänningen med ett fast grepp samt att du sparar nån enstaka centimeter i i höjd varje repetition.. men å andra sidan sliter det ju mer på underarmarna. Antar att det är en smaksak vilket grepp man börjar med och vilket man har som fallback.

    IB kördes mot vägg, men jag hade några där jag inte dundrade in i väggen med full kraft utan klarade att stanna fristående utan att ta i!
    (sen hade jag väl några som var lite låga iofs)

    SvaraRadera