onsdag 23 maj 2012

Kontorsträning och Hyperinflation

Igår hade jag min första session på FysioEtana och den gav en hel del nya insikter av oväntat slag. Planen var ju att kolla på min axel och armbåge men Martin började med att hitta nåt långt mer intressant. Och som dessutom ytterligare satte fingret på det där med "skomakarens barn".

En stor faktor i min axel-immobilitet är tydligen min andning grundad i min astma eftersom jag lider av hyperinflation och bara andas på "toppvolym" på lungorna. Det innebär att jag dels presssar upp hela bröstet mot nacke/axlar och därmed skickar hela axelpaketet i baklås och dels att min andning blir mer krävande och att syreutbytet per andetag inte funkar som det ska. När jag gjorde några övningar för att "få ned" andningsdjupet minskade spänningen avsevärt i axel/bröst/rygg och rörligheten blev omeddelbart bättre.
Så mycket för att bara förlita sig på den närmaste familjens samlade läkarkompetens inom astma ;)

För de "egentliga" besvären identifierades låsningar en masse från vänster höft, bröstrygg/bröst, höger axel och upp i nacken så vi får väl se vart det slutar. Vänstra armbågen hann vi inte ens in på..
Det jag nu är mest spänd på är att se den förmodat "stora prestationsökningen i motor" som en vettig syreupptagning förväntas ge...när/om jag väl får ordning på den.

Ordinationen nu initialt är att fortsätta träna, men bara på 70-80% och inga "all-in-projekt" och hålla koll på andningen.

Jag tog fasta på det och tog med två kollegor för lite träning på kontorsgymmet. Tyvärr är det spartanskt utrustat med mest lite spridda maskiner och udda vikter men tack och lov en sal med tomt golv.

Vi körde en version på Khalipa-hotellgymet men jag tror vi stannade på 9 varv.

WOD 10 RFT
10 Squat Clean & Jerk 2x15kg hantel
10 Situp

Metcon: 9 varv(?) på ca 14 minuter.
Började nedskalat med 2st 12kg KB's (inte det enklaste att göra Squat C&J med) men efter två varv ville Fredrik byta ned från sina 15kgs-hantlar.

Körde lite micropauser för att korrigera teknik hos kollegorna och försökte hålla igen. Mest jobbigt för knän när tekniken klickade på några reps och sen kändes det en del vänsterarmen - både i vändning och lockout.

Hoppas nu på att det inte tog för hårt och att jag kan få in lite mobility/teknik imorgon innan det bär av till Regionals på fredag.

3 kommentarer:

  1. Bra där Mattias, men att det tog så långt tid för dig att få tid?! :)
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Intressant! Hoppas du får ordning på det snart! Jag borde också gå iväg på någon utredning men jag vetetusan om jag vågar! "det man inte vet mår man inte dåligt av" right?! :)

    SvaraRadera
  3. Svårigheten är ju just den att komma sig för att boka tid :)

    Just nu kändes det inte som om jag har nåt större val än att utreda lite eftersom det mesta med intensitet inte funkar (och tillochmed en del lågintensivt). Men den största ögonöppnaren hittills var andningen.
    Fritt citerat: "..Får du ordning på den kommer det motsvara en redig höghöjdsdopning.."

    SvaraRadera