onsdag 23 november 2011

Mobility-Session på CFN med James Jowsey

Helt förstörd hela knällen och natten efter gårdagens pass med feberkänningar och allmänt kaos i kroppen. Vaknade dock fräschare än förväntat även om axlarna var ganska ömma.

Idag var dock ingen egentlig träning på schemat men däremot en PT-session med mobilitetsgurun James Jowsey som varit på CFN några dagar. Extremt lärorikt och nyttigt.

Jag fick bland annat veta att jag absolut inte behöver jobba med mobilitet i höfter utan att jag snarare har "floppy hips" som förklarar varför jag har svårt att få med mig kraften i ex högrep/lågvikts-Thrusters medan tunga Frontsquats går bra eftersom jag tvingas skapa anspänning.

Mina stora problemområden är bröst/bröstrygg/axlar samt ankelmobilitet som tydligen är det som sätter käppar i hjulet för allt från OHS till Pullups. Det var helt fantastiskt att se vilka framsteg han lyckades göra med min stela kropp på de 90 minuter vi körde. Har ju långt kvar och mycket att jobba med men att överhuvudtaget klara OHS barfota med mer än en käpp är stort för mig. Jag ser framför mig att det kommer bli trångt i dörrposten och runt "flag"-räckena på Nordic framöver. Vi var tydligen flera med liknande symptom.

Nu på kvällskvisten börjar det däremot kännas duktigt i benen av alla utfall och squats vi gjort idag samt det som ackumulerades igår. Morgondagen kommer bli stel...

2 kommentarer:

  1. Jamen välkommen hem då! Ska du bli smidig nu?! :)

    SvaraRadera
  2. Tackar tackar!

    Smidig sa du?
    Nu ska vi väl inte överdriva men att nå nån typ av normalläge i överkroppen vore ju inte så dumt. Jag har ju tydligen lyckats att övermobilisera höfterna så.. ;)

    SvaraRadera