fredag 24 december 2010

Förtjäna din jultallrik - 24:12

Jag får väl erkänna att jag är en total sucker för jul och att jag sannolikt alltid kommer klassa juldagarna som en frizon där anything goes så länge det är juligt, gott och säsongsbundet.

Så även i år.. Efter en extremt icke-Paleo-frukost bestående av ett antal koppar kaffe, saffransbröd och löjligt goda småkakor så beslutade jag mig för att förtjäna min jullunch (och fly det kaos som orsakas av 3 syskonbarn, 4 hundar och en ohälsosam dos juprestationsångest) och köra en julinsprirerad om ej helt genomtänkt WOD baserad på dagens datum - 12 övningar med 24 reps vardera.

När jag kom in på Hudik Gym vid elvatiden var det förvånansvärt många som trängdes bland maskinerna, men jag fick iallafall låna nyckeln till stora salen så jag kunde köra mitt julinspirerade pass i lugn och ro.
(Jag fick som sagt en del skeptiska blickar igår när jag yrade runt med viktvästen och pushjerk verkade som en något exotisk övning i lokalerna)

Jag började iallafall med att köra min greasing i Globo-gymet och jag får erkänna att det kändes lite tungt idag. Jag blev dock lite uppiggad av att se en t-shirt med Fotkultur/CrossfitSM-2010 (malmögänget) i gymet men vi hade vårt enskilda fokus och körde på varsitt håll. Jag *tror*det var Kristin Andersson som kom trea..

Efter greasingen var det dags för min WOD

WOD for time 
24 Pullups (unbroken= PB)
24 Dips (max 5 obrutna = bleh)
24 Push Press @ 42 kg (6+6+6+6)
24 Situps (unbroken)
24 Lunges (unbroken)
24 Hang Power Clean @ 42 kg (8+8+8)
24 Burpees (12+12)
24 KB Swing @ 24kg (unbroken)
24 Kettlebell Floor Press @ 2x16kg (unbroken)
24 Goblet Squat @ 24kg (8+10+6)
24 Pushup (8+6+4+4+6)
24 Renegade Rows @ 2x16kg (17+7)


Metcon: 24:32

Ett intressant pass. Jag fick nån galen idé om att få ihop nåt med 24 reps á 12 övningar som skulle funka utan att störa/krocka med de som kör mer isolerade gymövningar. Jag var lite stel i ben/säte efter gårdagens viktade utfall, men eftersom jag vet hur julaftonseftermiddagarna traditionsenligt ser ut så visste jag att juldagen knappast blir högintesiv så nåt måste jag ju hitta på...

Det kändes bra att inleda med obrutna pullups på en inte alltför stabil ställning med mycket tunn och låg pullup bar. Det blev ett nytt PB och alla kördes med smalt chins-grepp och lite trassel med tanke på det låga (och tunna) räcket - kan jag klara fler med rätt förutsättningar?
Dips var däremot en pina och de bröts ned på max 4-5'or nånstans och vänster axel smärtade en del och jag kände mig tragiskt svag..

Alla skivstångsövningar kördes med Bodypump-stång eftersom jag inte ville sno den enda friliggande stången ur gymet och bära in den i salen. Floorpress/Renegades fick gå på lite låg vikt dock (2x16) eftersom det bara fanns en 24'a..

Passet som helhet var nog ungefär så tungt som jag förväntat, förutom dips som inte funkade alls och en del allvarliga känningar i knäleder och grepp. Efter en ganska "lightheaded" promenad hem var det dags för familjens överdådiga julbord där jag sannolikt överdoserade på sill, lax och paté nedsköljt med julöl och OP.

Om nu morgondagen behagar ligga på över minus 15 så blir det nog lite längdåkning med mina nya stavar - men utan några högre ambitioner. Kubaner och julcognac är dessvärre inte konditionsfrämjande :)

God Jul på er alla!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar