onsdag 11 mars 2015

Styrka, Statistik och Sömnbehov

Snart tre segmentscykler/sex veckor avklarat av den nya 16-veckors styrkecykeln med målsättning att förbättra lägstanivåer.

Jag har aldrig tränat fokuserad styrka på det här sätter och var kanske inte helt förberedd på effekterna - jäklar vad trött och energilös jag känner mig.
Alla har pratat om hur hungrig man blir men jag är mest lätt illamående, lite lättirriterad och vill sova.
Med undantag för kanske två dagar i veckan då jag istället är vrålhungrig!

Efter en lite trevande första segmentscykel så bollade jag syfte och mål för att fatta mer hur jag skulle tänka och satte sen ihop en liten excelsnurra så nu loggar jag alla dagar ned på övning/set/reps/vikt för att följa progressionen och dessutom enkelt kunna räkna på vad jag "borde" lyfta nästa gång.

Eftersom det är "work performed" vi kollar på så jämför jag totalt lyft vikt per övning/dag (dvs summan av reps*vikt inom varje set) - både mot föregående vecka och första veckans resultat. Med den räkningen inser man att en missad repetition slår extremt hårt mot statistiken när varje övning är 5x3-5 eller 4x3-5 reps.


För det mesta har det iallafall gått riktigt bra. Absolut ökad arbetsförmåga på BS (5x 5x140kg) och Marklyft (5R på 160-160-163-168kg m 120 sek vila mellan set) men framför allt discobänk aka CGBP.  Tyvärr lite för övermodig igår på denna då jag trodde att jag skulle klara fyra set av 5x98kg då fem set på 5x95 gick förra veckan.

Missade dock den lilla detaljen att jag kört HSPU innan CGBP igår och enl förra veckan program körs den som första övning så nu var vänsteraxeln redan ganska slutkörd. Tappade 1 rep på set tre och ytterligare 2 rep på sista set.

Ser INTE bra ut i mina tabeller - men det finns ju förklaringar.

Sen har vi "substitution-passen" med massa gymnastisk styrka. Strikta HSPU funkar bara med begränsad ROM, strikta MU är ju inte att tänka på och inte heller handgående. Irriterande nog tvingas jag dessutom subba CTB/WPU pga en trilskande armbåge/axel.

Som kompensation körs det lite Z-pressar och Bottom up KB Press som börjar bli lite av en ny favorit. 10 veckor kvar att samla siffror och lyfta vikter.

Hoppas man kan bli starkare utan att bygga mer volym..
Quads-hypertrofi är ett sartorialistiskt handikapp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar